Våra härliga kunder eller gäster berikar också vår vecka

En av mina lunchgäster förser mig med sina Kuriren tidningar, ni vet den finlandssvenska veckotidningen med säte i Österbotten. I nummer 3/februari finns en liten artikel om mattrender 2018 som intresserade givetvis mig.



I samma tidning finns också en fin artikel om Melles hälsoshop, vår egen hälsokostaffär. Mycket tankevärt och intressant. Hälsotrenderna är också framme då det gäller mattrender i världen. Välbefinnande och klimatfrågor är i centrum. Jag har också funderat mycket på ekologi och helhetstänkande inom min lilla caférörelse. I veckan köpte jag in ekologiska eller mera hållbara engångskärl för Take Away luncherna. De kommer att testas nu framöver. Plastkassen skall också bytas ut mot papperskasse. Helst önskar jag kunden har med sig egna kärl och egen kasse. Jag har en stamkund som kommer in en gång i veckan för att inhandla lunch med hem. Denna kund har alla dessa två år haft med sig egen tygkasse och han återanvänder mina engångskärl så länge de håller, alltså diskar dem hemma och tar dem med igen för återanvändning. Beundransvärt säger jag. Matsvinnet är också aktuellt. Hos oss på Papaya har vi kunder som kommer in och köper med soppa vid lunchtidens slut. Det här skulle jag önska mera av. Kom gärna in eller ring och hör med oss om vi har sopprest eller annan matrest då lunchtiden är förbi. Köp hem färdig middag eller till följande dags lunch. Hemlagad god mat till ett billigare pris. Då vi tillreder maten funderar vi givetvis på mängder det är ju redan en ekonomisk fråga. Antalet lunchgäster är däremot svårare att förutse. Fermenterade rätter och sprängticka tror man kommer att lyftas fram. På Papaya serverar vi hemlagad surkål dagligen och du kan också köpa hem av den goda produkten. Surdegsbröd likaså. Beställ brödet en dag i förväg så får du nygräddat bröd hem. Under ett år serverade vi kokt sprängticka till kaffet om kunden så önskade. Efterfrågan var så liten att vi numera haft paus med sprängtickan men kan när som helst återuppta vanan om det finns efterfrågan. Läskedrycker producerade av små producenter tror man också kommer att bli en växande produkt. På Papaya har vi alltid haft läskdrycker av åländska företaget Amalia som gör läskdryck på åländska bär och frukter. För tillfället har jag inte ett så stort sortiment men bl.a. lingon, äppel, rabarber finns inne. Till påsk åker jag över till Åland och då hämtar jag flera sorter av den goda limonaden. Lokalt producerad marmelad har vi också till salu.

amalia

Hemleverans skall bli allt mer populärt men det har vi inte på Papaya, som ni vet så cyklar jag och hinner nog ej med hemleveranser! Avhämta däremot gärna mat hem.

Insekter är också något som är på kommande. Klimatsmart mat i kvadrat. I tidningen Kuriren nr 15 från oktober 2017 ingår en artikel om ett Borgåpar som föder upp hussyrsor som de på beställning saluför i torkad och fryst form. Företaget som heter Sirisee har produktion året runt och de skördar ca 1 kg syrsor om dagen! Företaget samarbetar med flera finländska forskningsanstalter och universitet. Det ni är framtidsmat dock ej ännu på Papaya.  

Nå nu blev det information om mattrender och om tidskriften Kuriren som det lönar sig att bekanta sig med. En fin matvecka är bakom och en ny på kommande. Många olika soppor kommer att serveras. Soppor smaksatta med kokosgrädde, med fetaost, med torkade frukter, med inhemsk fisk och färska champinjoner. Det blir många olika sallader i salladsbordet. Quinoa, linser, bönor, frön, nötter och många olika vegetabilier. Speltplättar, bruchetta med tomat och basilika, bondost, surdegsbröd och en pajdag ryms med i matveckan. Gå in på Lunchpausen.fi eller se på hemsidan här vad vi serverar.
oiva logo